Tämä toimii!-teknologiakilpailu 2015-2016

Tänä vuonna kilpailun toteuttaa valtakunnallisesti LUMA-keskus Suomi, marraskuussa 2013 perustettu suomalaisten yliopistojen LUMA-keskusten katto-organisaatio, joka vahvistaa ja edistää niiden yhteistyötä kansallisesti ja kansainvälisesti. Kilpailua koordinoi valtakunnallisesti Tampereen LUMATE-keskus. Loppukilpailun järjestää Tekniikan Akatemia TAF.

Loppuhuipentumaan päässeet ryhmät:

Merttelän koulu, Rusko opettaja: Mikael Meriluoto, oppilaat: Verneri Valve, Aaro Varjonen, Eelis Heikkilä ja Lauri Nikulainen

Mukkulan koulu, Lahti opettaja: Sini Rantanen, oppilaat: Martyna Jaksina, Adriana Diaz Laukkanen, Filippa Kumpulainen, Simona Zaitsev ja Juho Pohjantuli

Savion koulu, Kerava opettaja: Antti Erola, oppilaat: Eeli Kervinen, Jose Ovaska, Anna Morell-Ropponen ja Laura Airila

Kirkonkylän koulu, Tuusula opettaja: Outi Mélart, oppilaat: Petra Kontro, Minna Käck, Niilo Lindfors ja Anna Varonen

Kauhajärven koulu, Kauhajärvi opettaja: Eija Västinsalo, oppilaat: Manu Kaidesoja, Viljami Korkiamäki, Anniina Luomala ja Eveliina Luomala

Lehtisaaren yhtenäiskoulu, Säynätsalo opettaja: Irene Ylinen, oppilaat: Arttu Saikkonen, Vertti Leskinen, Otso Honkonen, Onni Tuhkanen ja Pyry Särkijärvi

Ikosen koulu, Pyhäsalmi opettaja: Timo Ylikangas, oppilaat: Elia Linna, Sanni Vanha-aho, Eveliina Koistinen ja Sakari Tikka

Hintan koulu, Oulu opettaja: Olli Laukkanen, oppilaat: Tuuli Suomalainen, Venla Palosaari, Aukusti Hackzell, Saara Heikkinen ja Veera Alaniska

Pielaveden yhtenäiskoulu, Pielavesi opettaja: Jouko Moisa, oppilaat: Jarkko Nousiainen, Eliel Moisa, Sanni Kolehmainen, Mette Niemetmaa ja Tuuli Pulkkinen

Karesuvannon koulu, Karesuvanto opettaja:Riikka Husu, oppilaat: Elen-Anne Juuso, Oskari Mannela, Inger-Anni Valkeapää ja Erica Puranen

Savonlinnan normaalikoulu, Savonlinna opettaja: Kari Niittymäki, oppilaat: Iida Kokkonen, Juuso Laine, Daria Vorobyeva ja Oona Tauriainen

Tämä toimii! -teknologiakilpailun vaiheet:

Aluetapahtumiin voi ilmoittautua tästä 22.2.2016 lähtien.

Koulut ilmoittautuvat kilpailuun syyslukukauden aikana. Ilmoittautumisaika on 5.10.-8.11.2015. Näin kouluille jää riittävästi aikaa suunnitella Tämä toimii! -prosessin toteutus kevätlukukauden alkuun.

Materiaalilista lähetetään ryhmille joulukuun alussa (vk 50) ja tämän jälkeen ryhmillä on joulukuu aikaa hankkia materiaalit kierrätyshengessä kodeista ja koululta.

Tämä toimii! -ryhmät ideoivat ja valmistavat liikkuvan ja leikittävän lelunsa, sen mainoksen ja prosessista kertovan päiväkirjansa eri aineiden oppitunneilla kuuden viikon aikana tammi-helmikuussa (viikoilla 2-7). Seitsemännellä viikolla (hiihtolomasta riippuen viikko 8 tai 9) koulut valitsevat edustajansa alueellisiin kilpailuihin.

Aluekilpailuja järjestetään maaliskuussa 10 eri paikkakunnalla (kts. alla).

Loppuhuipentuman järjestää Tekniikan akatemia-säätiö TAF MillenniumX -tapahtuman yhteydessä Helsingin Kaapelitehtaalla perjantaina 20.5.2016.

Ilmoittautuminen

Perusopetuksen 4–6. luokkien opettajat ilmoittavat oman luokkansa oppilaat pääsääntöisesti neljän oppilaan ryhminä. Jos luokan oppilasmäärä ei ole tasan jaollinen neljällä, voi mukana olla kolmen tai viiden oppilaan ryhmiä. Näin luokan kaikki oppilaat pääsevät mukaan. Ryhmässä tulee olla tyttöjä ja poikia. Jos luokassa ei ole yhtä paljon tyttöjä ja poikia muodostetaan sekaryhmiä mahdollisimman monta.

Oppilasryhmien ilmoittaminen Tämä toimii! – teknologiakilpailuun 2015 alkaa 5.10.2015 ja päättyy 8.11.2015.

Ilmoittautuminen tapahtuu www.luma.fi/tamatoimii tai tästä.

Osallistumisvahvistukset kouluille

Marraskuun aikana kaikille luokkansa oppilaat ilmoittaneille opettajille toimitetaan osallistumisvahvistus ja kevätlukukauden aikataulu.

Materiaalilistan toimitus

Lista sallituista materiaaleista toimitetaan kouluille joulukuun alussa viikolla 50. Ryhmillä on tämän jälkeen joulukuu aikaa hankkia tarvikkeet kierrätyshengessä kodeista ja koululta. Materiaalilista ja Materiaalilistan saatekirje löytyvät myös täältä.

Tämä toimii! -prosessi koulussa tammi-helmikuussa

Tämä toimii! -prosessi kirjataan koulun työsuunnitelmaan kevätlukukauden alkuun: kuuden viikon aikana vähintään 20 tuntia eri oppituntien aikana. Opettajat järjestävät oppilailleen mahdollisuuden liikkuvan ja leikittävän lelun, sen mainoksen ja prosessista kertovan päiväkirjan tekemiseen eri oppiaineiden tunneilla teknologian opetuksen puitteissa.

Tämä toimii! -prosessin voi aloittaa heti koulun alettua tammikuussa. Tämä toimii!-tuotosten tulee olla ryhmän oppilaiden itse aikaansaamia. Prosessi aloitetaan perehtymällä Tämä toimii tarinaan. Kuuden viikona aikana (viikot 2-7) Tämä toimii! -ryhmät kouluissa ympäri Suomea ideoivat ja valmistavat oppituntien aikana huikeita liikkuvia ja leikittäviä leluja, vallattomia mainoksia ja mainioita päiväkirjoja.

Seitsemäs viikko (hiihtolomasta riippuen viikko 8 tai 9) ennen aluekilpailuja varataan koulun edustusryhmän valintaan, tämä tapahtuu ennen tai heti jälkeen koulun talvilomaviikon. Opettajat järjestävät koulun/luokkien omat Tämä toimii! -edustusryhmien valintatapahtumat. Tämä toimii! -ryhmien tuotosten arvioinnissa on tärkeää tarkastella, että tuotokset ovat ryhmän jäsenten oman ajattelun ja toiminnan tulos. Ohjeet koululla tapahtuvaan tuotosten arviointiin lähetetään ilmoittautumisvahvistuksen mukana ja tulevat myös tänne.

Koulut vahvistavat osallistumisensa alueelliseen tapahtumaan ilmoittamalla valitsemiensa Tämä toimii! -edustusryhmien jäsenet Tämä toimii!-nettisivujen kautta löytyvällä ilmoittautumislomakkeella. Opettajat saavat ohjeet ryhmien ilmoittamisesta aluekilpailuun sähköpostiinsa helmikuussa lähetettävässä infokirjeessä.

Ohjeita osallistujille:

  • Kilpailuun osallistutaan neljän oppilaan ryhminä. Jos luokan oppilasmäärä ei ole tasan jaollinen neljällä, voi mukana olla kolmen tai viiden oppilaan ryhmiä.
  • Ryhmässä tulee olla tyttöjä ja poikia. Jos luokassa ei ole yhtä paljon tyttöjä ja poikia muodostetaan sekaryhmiä mahdollisimman monta.
  • Lelun teon lisäksi ryhmän tulee pitää päiväkirjaa prosessista sekä tehdä lelulle mainos. Päiväkirjan ja mainoksen tekotapa on vapaasti valittavissa (paperi, digitaalinen tms.).
  • Projektiin kannattaa varata eri aineiden oppitunteja vähintään 20.
  • Tärkeää lelussa on sen liike ja liikkuminen sekä lelun leikittävyys. Työn arvioinnissa arvostetaan myös kierrätysteeman huomiointia materiaalien hankinnassa sekä lelun aiheessa (ympäristö/kierrätysaiheinen lelu); pisteitä saa myös materiaalien käytön luovuudesta sekä materiaalien käytöstä uusilla, innovatiivisilla tavoilla.

Aluetapahtumien aikataulu

Aluetapahtumien ilmoittautumisaika on.

Alueelliset Tämä toimii!- tapahtumat järjestetään maaliskuussa viikoilla 10-12  eri LUMA-keskusten yhteydessä yhteistyössä ammattiopiston,  ammattikorkeakoulun tai yliopiston kanssa. Osaan aluekilpailuista on kiintiöt ja tällöin koulujen edustusryhmät otetaan mukaan ilmoitttautumisjärjestyksessä. Alueellisissa tapahtumissa eri kouluja edustavat Tämä toimii! -ryhmät esittelevät omat tuotoksensa tuomaristolle ja muille mukana oleville ryhmille. Jokaisessa alueellisessa Tämä toimii! -tapahtumassa valitaan paras Tämä toimii! -ryhmä tuotoksineen loppuhuipentumaan edustamaan omaa aluettaan.

Aluekilpailut järjestetään:

Espoo: 10.3.2016 Metropolia ammattikorkeakoulu, Leppävaara

Turku: 7.3.2016 Turun yliopisto

Tampere: 16.3.2016 Tampereen ammattikorkeakoulu

Lahti: 8.3.2016 Lahden lyseo

Jyväskylä: 16.3.2016 Seminaarimäen kampus

Kokkola: 16.3.2016 Centria ammattikorkeakoulu

Lappeenranta: 22.3.2016 Saimaan ammattikorkeakoulu

Joensuu: 18.3.2016 Itä-Suomen yliopiston Joensuun kampus

Oulu: 17.3.2016 Oulun seudun ammattiopisto

Rovaniemi: 18.3.2016 Tiedekaskus Arktikum

Loppukilpailu

Loppuhuipentuman järjestää Tekniikan akatemia-säätiö TAF MillenniumX-tapahtuman yhteydessä Helsingin Kaapelitehtaalla perjantaina 20.5.2016.

Tämä toimii! -ryhmien tuotosten arviointi

Tapahtumissa Tämä toimii! -ryhmät esittelevät omat tuotoksensa tuomaristolle ja muille mukana oleville ryhmille. Koulun omissa Tämä toimii! -tapahtumissa tuomaristona voi olla esimerkiksi koulun henkilökunta, opettajat ja oppilaat yhdessä.

Tämä toimii! -ryhmien tuotosten arvioinnissa liikkuvan ja leikittävän lelun lisäksi mainoksella ja ryhmän päiväkirjalla on oma tärkeä osansa. Päiväkirjan ja mainoksen tekotapa on vapaasti valittavissa (paperi, digitaalinen tms.).

Tärkeää lelussa on sen liike ja liikkuminen sekä lelun leikittävyys. Työn arvioinnissa arvostetaan myös kierrätysteeman huomiointia materiaalien hankinnassa sekä lelun aiheessa (ympäristö/kierrätysaiheinen lelu); pisteitä saa myös materiaalien käytön luovuudesta sekä materiaalien käytöstä uusilla, innovatiivisilla tavoilla.

Tärkeää on myös:

– Liikkuva ja leikittävä lelu, mainos ja päiväkirja koko prosessista ovat kunkin ryhmän oppilaiden yhteistyön tulos

– Lelun idea, liikkuvuus, leikittävyys, käytettävyys, kiinnostavuus, kekseliäisyys, esteettisyys: lelun tekniset ratkaisut, lelu tai sen osat liikkuvat itsestään, lelua tai sen osia pystyy liikuttamaan kerta toisensa jälkeen, lelu on tarkoitettu leikittäväksi, lelu kiinnostaa ja innostaa monia tapahtumaan osallistuvia koululaisia

– Materiaalien käyttö lelun liikkuvuuden aikaansaamiseksi

– Päiväkirja prosessin etenemisestä: prosessin eri vaiheiden ilmeneminen, ryhmän jokaisen jäsenen toiminnan kuvaus

– Lelun mainos: houkuttelevuus ja lelun kuvaus

– Tuotosten esittely: ryhmän jokaisen jäsenen osallistuminen tuotosten esittelyyn, miten lelun idea syntyi, mikä innosti juuri tällaisen liikkuvan ja leikittävän lelun suunnitteluun ja valmistamiseen, esittelyn toteuttaminen

Yhteystiedot:

Yhteyttä kilpailuun liittyvissä asioissa voi ottaa sanna.kivimaki@tut.fi